general.skipToContentLink
Heren T-shirt

Laat jouw outfit voor zichzelf praten

Het belang van kleding voor je performance

Bij performance wordt als eerste gedacht aan houding, stem en communicatie. Minder bekend is dat je ook met kleding invloed kunt uitoefenen op jouw mate van succes. Kleding is als het ware jouw omhulsel dat ervoor zorgt dat jouw innerlijke kwaliteiten ook aan de buitenkant zichtbaar zijn. Uiteindelijk is het de combinatie van innerlijk en uiterlijk die zorgt voor een geloofwaardige indruk. Jouw non-verbale indruk is immers het eerste dat mensen zien; 93% van onze communicatie gebeurt non-verbaal. Onder non-verbaal horen uiteraard: houding, hoe je loopt, welke handdruk je geeft, hoe je kijkt en welke gebaren je maakt. Wat alleen vaak vergeten wordt, is het aspect kleding.

Kleding is identiteit

Kleding is onderdeel van je identiteit en laat daarmee zien wie jij bent. Identiteit wordt gevormd door de cultuur waarin je hoort, het gezin waarin je opgroeit, de plek die je inneemt op school en sportclubs, de vrienden die je hebt, enzovoort. Identiteit ontwikkelt zich in de jaren en bestaat voor een groot deel uit karaktereigenschappen die je maken tot wie je bent. Wellicht kan je je voorstellen dat iemand met introverte karaktereigenschappen zich minder uitbundig zal kleden dan iemand die meer extravert is. Iemand die bescheiden is, zal zich onbewust kleden in zachte materialen, terwijl iemand met een sterke krachtige wil onbewust kleding kiest van stevige materialen. Deze voorbeelden betreffen verder geen oordeel want hoe je je kleedt is goed, het is immers wie je bent en wil zijn. Belangrijk is te beseffen dat je je identiteit met kleding ondersteunt en deze dus kunt beïnvloeden.

Waarom kleding belangrijk is in jouw functie of rol

Omdat kleding onderdeel is van je identiteit, kan je je voorstellen dat wanneer je je ontwikkelt in de jaren, jouw identiteit met je mee ontwikkelt. Met dat in het achterhoofd, kan je ook voorstellen dat wanneer je je kledingstijl niet aanpast, je aan de buitenkant (non-verbaal) nog steeds wordt gezien als dezelfde persoon. Je zal dus veel harder moeten werken om te laten zien dat je bent veranderd dan wanneer je in staat bent je kledingstijl aan te passen aan je nieuwe ik.

En dat hoeven heus geen rigoureuze veranderingen te zijn. Met wat simpele aanpassingen kan jij jouw nieuwe ik ook aan de buitenwereld laten zien. Zie kleding als onderdeel van een tool, een spel waarvan jij (alleen) de spelregels kent. Wanneer jij het spel van beïnvloeden van jouw uitstraling met kleding kent, kan jij voor iedere situatie de juiste kledingkeuzes maken. Zo zet je jouw kleding voor jou aan het werk. Bovendien zullen mensen complimenten geven wanneer ze je ineens opmerken doordat je je anders bent gaan kleden. Het krijgen van complimenten is belangrijk voor het zelfvertrouwen. Hoe je je voelt van binnen heeft effect op wat je uitstraalt aan de buitenkant. Anderzijds werkt het ook andersom: wanneer je gecomplimenteerd wordt over je buitenkant zal je ervaren dat dit doorwerkt op jouw innerlijke gemoedstoestand. Door aan je uitstraling te werken is er sprake van een win-winsituatie.

Hoe voeg je assertiviteit toe aan je uitstraling?

Oké, je weet nu meer over het belang van kleding op jouw non-verbale uitstraling en het effect ervan op je innerlijk. Om jouw doelstellingen gemakkelijk te behalen, is kleding de meest effectieve tool. Kleding is bovendien makkelijker te veranderen of aan te passen dan karaktereigenschappen. Gedragsverandering is het lastigste dat er is; ingesleten patronen verander je niet zomaar, terwijl kleding een tool is waarmee je het veranderingsproces kunt ondersteunen. We bespreken de verschillende elementen van kleding, dat zijn: kleur, materiaal, vorm en contrast zodat je inzicht krijgt hoe belangrijk kleding is en dat je kunt spelen met deze verschillende elementen om het gewenste resultaat te krijgen.

Kleur

Over kleur is al veel geschreven en ook onderzoek naar gedaan. In de marketing en reclame wordt altijd gebruik gemaakt van kleur. Waaraan herkennen we in een winkel een actie? Exact, aan de kleur oranje. Iedere kleur heeft zo zijn betekenis en beïnvloedt onbewust de mening of gedachten van mensen. Het gaat te ver om in dit artikel de diverse kleuren te bespreken. Kleur is dus een middel om jouw zichtbaarheid te verhogen. We kunnen ons voorstellen dat wanneer je volledig in het grijs gekleed bent, je onopvallend zult zijn voor de ander. De uitdrukking “als een grijze muis” is immers niet positief bedoeld. Nu hoeft heus niet iedereen zich in het rood te presenteren, want dat is weer het andere uiterste. Er zijn voldoende kleuren om meer zichtbaar te zijn en assertiviteit uit te stralen. Turquoise, lila of paars zijn uitermate geschikt als kleur voor een top of overhemd en combineren goed met grijs, donkerblauw of zwart.

Materiaal

Materialen zijn de stoffen waarvan kleding is gemaakt en vormen een ander element om mee te spelen. Je hebt bijvoorbeeld glanzende en matte stoffen, ruwe en gladde, zachte en stevige, enzovoort. Zachte, aaibare stoffen komen minder krachtig over dan kleding gemaakt van stevige materialen. Een jasje met een harige structuur komt zachter en liever over dan een jasje van katoen of wol. Een trui of een overhemd zorgt ook voor een verschil in beleving. Een trui is vaak gebreid, zacht, valt losjes om het lichaam en definieert de schouders niet. Terwijl een overhemd gemaakt is van katoen en daardoor steviger oogt; ook de kraag draagt daaraan bij. Het materiaal is dus ook erg van invloed op de vorm van het kledingstuk.

Vorm

Kleding met een duidelijke vorm straalt meer dominantie en assertiviteit uit dan vormloze en wijde kleding. Een jasje met een rechte mouwinzet heeft een heel ander (onbewust) communicatie-effect dan een jasje met een lage mouwinzet. Een jasje met een rechte mouwinzet versterkt een krachtige uitstraling doordat de schouders als het ware gerecht worden. Een jasje met een lage mouwinzet benadrukt eerder afhangende schouders en oogt minder daadkrachtig. In het bedenken van logo’s spelen vorm en taal een belangrijke rol en is op zijn beurt weer onderdeel van branding. De vorm van kleding is dus ook onderdeel van jouw personal branding.

Contrast

Contrast is het laatste element waarmee je kunt spelen om je doelen te beïnvloeden. Het hoogste contrast in kleding is de combinatie van zwart en wit, bijvoorbeeld een wit overhemd met een zwart colbert. Een kledingcombinatie met een hoog contrast geeft een autoritaire, dominante look. Dit is zeer geschikt voor een situatie waarin snel knopen moeten worden doorgehakt. Ook op een podium kan een hoog contrast prettig zijn omdat de afstand tot het publiek groter is. Welk contrast geschikt is, hangt af van jouw natuurlijke uitstraling (verschil tussen huidskleur, haarkleur en oogkleur), doelen en ambities. Met de mate van contrast kan je dus ook spelen om jouw non-verbale uitstraling te beïnvloeden.

HemdVoorHem kleding voor iedere man