Ook voor haar
Online winkelen: mannen versus onze vrouwen
Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Je ziet het hier; vrijwel alles is online te koop en je hoeft er je luie stoel niet voor uit. Mannen en vrouwen winkelen online en doen dat, zo is gebleken- op geheel eigen wijze. De man en fysiek winkelen; dat duurt nooit te lang. De man winkelt doelgericht. Hij loopt een winkel binnen en staat vaak tien minuten later met zijn aankopen buiten. Vrouwen zien winkelen als een uitje. Ze gaan met vriendinnen de stad in, lopen winkel in, winkel uit om soms met helemaal niets thuis te komen. Groot verschil is dus de factor tijd en de beleving. De man winkelt doelgericht, de vrouw vindt het gewoon gezellig.Nog een verschil is dat een man zich eerder tevreden lijkt te stellen met een broek of shirt. Een man zie je niet lang voor de spiegel in een winkel staan. Een vrouw juist wel, ze wil die jurk aan iedereen laten zien en kiest zorgvuldig. Dit koopgedrag van een vrouw geldt ook voor online winkelen.
Mannen zijn online actiever en kopen vooral elektronica, software en financiële producten via de digitale snelweg. Mannen kopen daarnaast vaker te duur en letten minder op de prijs. En ook online geldt voor de man: hij heeft minder geduld en gaat recht op zijn doel af. Dat doel is het zo snel mogelijk een product in handen krijgen. Mannen krijgen overigens ook weer vaker spijt van een aankoop. Lees ook een eerder onderzoek van ons waaruit blijkt dat wij mannen graag shoppen in ons ondergoed! Dan de vrouw; zij koopt online vooral kleding, schoenen en kaartjes voor bijvoorbeeld een popconcert. Vrouwen doen online ook inspiratie op en zijn veel gevoeliger voor kortingen en vergelijken bovendien verschillende webshops. Zien ze hier een broek, dan is de kans groot dat ze voor de zekerheid- die broek ook elders zoeken en zo de prijs te kunnen vergelijken. Ook wat betreft online winkelen is de vrouw gevoelig voor de mening van een ander en in z'n algemeenheid duurt het aankoopproces ook online langer dan die van de man. Wij hebben uiteraard met de man en vrouw rekening gehouden: hij kan hier recht op zijn doel af, zij kan heerlijk kijken, vergelijken en op zoek naar onze acties en kortingen.