general.skipToContentLink
Cadeau voor hem

10 jaar: het verhaal

De oprichting van HemdVoorHem.nl

Met een diploma in commerciële economie, gericht op marketingmanagement, had ik een solide basis in zakelijk inzicht. Toch zag de marketingwereld er heel anders uit toen ik mijn diploma behaalde: het internet was net in opkomst, maar veel bedrijven hadden nog geen idee hoe ze het beste uit dit nieuwe medium konden halen. Terwijl ik als accountmanager werkte, ontstond het idee voor de webshop HemdVoorHem.nl.

Voor mijn werk bij een telecombedrijf droeg ik dagelijks een pak met een overhemd. Omdat ik langer ben dan de gemiddelde man, had ik overhemden nodig met extra lange mouwen. Deze kocht ik bij een mannenmodezaak in Haarlem, waar ik vaak alleen kon kiezen uit wit, blauw of zwart. Na een week kon ik de bestelde hemden ophalen. Dit ging goed, totdat de winkel zijn deuren sloot en ik zonder adres voor mijn lange mannen overhemden zat.

Van idee naar voorbereiding

Toen webwinkels steeds populairder werden, ben ik online op zoek gegaan naar overhemden met extra lange mouwen. Tot mijn verbazing vond ik veel aanbieders van maatwerkoverhemden, maar nauwelijks confectieoverhemden met langere mouwen. Er was slechts één aanbieder actief vanuit België. Dit bracht me op het idee om zelf een webshop te beginnen.

De voorbereiding begon serieus. Ik analyseerde wie er al online actief waren met een vergelijkbaar idee en ontdekte dat er in Nederland eigenlijk geen spelers waren – in tegenstelling tot Duitsland. Ik vroeg me af wat er beter kon en keek naar bestaande bedrijven in de kledingbranche, zoals de Bijenkorf en Wehkamp, maar ook naar websites van banken en andere goedbezochte sites.

De opening van HemdVoorHem.nl

Op 19 mei 2010 lanceerde ik HemdVoorHem.nl, een webshop met strijkvrije overhemden. Dit deed ik naast mijn baan. Maar online je deuren openen betekent niet automatisch dat je ook verkoopt. Op de eerste dag had ik vier bestellingen en in de weken erna soms maar één per dag. Niet bepaald een vliegende start.

Ik besloot me te verdiepen in online marketing en werkte samen met het bedrijf dat de webshop voor mij had gebouwd. De eigenaar daarvan werd in die eerste jaren stiekem een uitstekende coach. In het begin concentreerde ik me op zoekmachines. Nu, met zoveel concurrentie en de continue veranderingen in zoekmachines, is dat niet meer rendabel. Tegenwoordig komen onze klanten vooral via traditionele kanalen binnen, zoals kranten, abri’s en tijdschriften. Uiteraard maken we nu ook veel gebruik van online campagnes.

De doorbraak

In 2011 zette ik samen met Groupon een actie op. Dit was een cruciaal moment: ik twijfelde of ik mijn huidige baan moest opzeggen en al mijn energie in de webshop moest stoppen, of juist stoppen met HemdVoorHem.nl. De Groupon-actie was zo’n groot succes dat mijn hele huis vol lag met overhemden – zelfs de badkamer werd opslagruimte. Hoewel de actie veel geld kostte, liet het me inzien dat HemdVoorHem.nl echt potentieel had.

Van eenmanszaak naar een team

Van 2010 tot en met 2012 deed ik alles alleen. Na het vertrouwen dat de Groupon-actie me had gegeven, zegde ik mijn baan op en begon ik mijn eerste medewerkers aan te nemen, omdat het werk teveel werd om alleen te doen. Inmiddels bestaat ons team uit 25 medewerkers en zijn we een echt “wij-bedrijf” geworden. Iedereen heeft zijn eigen rol, maar hiërarchie is er niet echt: als het druk is, helpt iedereen mee in het magazijn om ervoor te zorgen dat alle bestellingen op tijd de deur uit gaan. Werken bij HemdVoorHem.nl voelt niet als werk, maar als iets dat je doet omdat het leuk is.


Klanten staan centraal

We bevinden ons in een nichemarkt, met het grootste assortiment strijkvrije overhemden van Nederland, inclusief overhemden met extra lange mouwen. Maar we bieden ook bijpassende ondershirts, stropdassen en sokken aan. Onze klanten zijn voornamelijk mannen die van gemak houden, evenals de vrouwen die vaak voor hen bestellen. Wij maken van online winkelen een persoonlijke ervaring door onze inhoudelijke kennis en klantgerichtheid.

Groei en uitdagingen

Door de jaren heen is HemdVoorHem.nl uitgegroeid tot een succesvolle webshop. Groeien brengt uitdagingen met zich mee, maar deze geven ook voldoening. Als ondernemer bepaal je zelf welke richting je op gaat. Soms maak je de verkeerde keuze, maar van de juiste keuzes volgt succes. Ik ben trots op ons team, dat met volle passie werkt aan HemdVoorHem.nl. Naast onze vaste medewerkers werken we ook samen met zzp’ers die bijdragen aan ons succes.

De komende 10 jaar

De afgelopen jaren zijn geweldig geweest, en er liggen nog zoveel ideeën en verbeterpunten dat de volgende 10 jaar waarschijnlijk ook voorbij zullen vliegen. We zijn momenteel bezig met de voorbereiding van de uitbreiding van HemdVoorHem.nl met broeken en lanceren binnenkort HemdVoorHaar.nl. We blijven in beweging, en bij ons is het nooit saai!

HemdVoorHem kleding voor iedere man